čtvrtek 1. září 2016

V lese visí anděl - Samuel Bjørk

Při pohledu do plánu nových knih, které měly vyjít během srpna, jsem zajásala. Detektivka - podle anotace opravdu dobrá. A byla mi souzená, jinak by mi určitě nepřišel newsletter od eshopu Megaknihy právě s touhle novinkou, že jo? :D

"Policejní detektiv Holger Munch se chystá do důchodu, v němž si chce užít vážnou hudbu, matematické hádanky a pokuřování cigaret. Jenže Norskem právě otřásají podivné vraždy šestiletých holčiček, které někdo obléká do bílých šatiček a nechává v lese s cedulkou „Cestuji sama“ na krku. Munch se tak musí postavit do čela speciální jednotky a hlavně přesvědčit Miu Krügerovou, slavnou vyšetřovatelku, aby se vrátila do služby. Podaří se jim Norsko zbavit strachu, že se v lese objeví další malý anděl?"

Z anotace mi vyplývá, že hlavním hrdinou by měl být Munch. Ok, dejme tomu. Vyskytoval se celkem často, měl na starost vedení jednotky. Ale pro mě byla top hrdinkou Mia. Naprosto mě dostala. Její asociace, způsob myšlení i vyjadřování. Autor si velice dobře pohrál s jejím osudem i tím, jak vystupuje. S tou bych se opravdu chtěla potkat v reálu :)

Pokud očekáváte, že se příběh bude motat především kolem obětí - holčiček, které cestují sami - popřípadě pocítíte hrůzu jejich rodičů, zklamu vás. Děj se spíše točil kolem vyšetřování a zvratů během něj. Oběti byly podstatné opravdu jen jako oběti, nikoli jako lidi. Tudíž jste si k nim neměli kdy udělat nějakou citovou vazbu, což je možná trochu škoda.

V průběhu celého příběhu se autor snaží svést vás ze stopy. Ať už neustálím zmiňováním sboru, dívky jménem Sandra nebo Rachel. I tady se však bohužel na konci nedozvíte o moc více, než v průběhu příběhu. Opět bych uvítala více informací minimálně o tom, co byli vlastně ti lidé se sboru zač.

Naprosto dokonalý prvek v příběhu, je telefonát do redakce. Vrah zavolá, že mají minutu na to, aby rozhodli, kterou z holčiček zabije. Ještě asi dvě kapitoly jsem nadávala té náně, které se nechtěla rozhodovat. Ale uznávám, že to byla tak trochu Sofiina volba a vážně si neumím představit, že by se mi něco takového stalo ve skutečnosti.

Velkou roli v příběhu hrají také sourozenci Tobias a Torben. Dvojka, kterou jsem si zamilovala. Obzvlášť Tobiase pro jeho skoro až dospělácké uvažování. Tady zase netuším, kam zmizeli jejich rodiče a jak to s nimi dopadlo.

Děj ze začátku plyne celkem pomalu. Určitě ne nudně, ale celkem trvá, než se někam posune. Věci se zamotávají, rozmotávají a pak zase rozmotávají a najednou jste asi dvacet stránek do konce a děj se dá do pohybu tak, že to ani nestíháte sledovat. Hodně věcí tam zůstalo otevřených. Dokázala bych si představit pokračování. Vrah uprchne, začne znovu řádit a postavy, které tam měly nějakou roli, ale není jasné, jak to s nimi dopadlo, by se znovu mohli ukázat na scéně. Myslíte, že si to autor přečte a něco napíše? :D

Sice nejste celý příběh napnutí jak kšandy, jako je tomu třeba u knížek Bernarda Miniera (Mráz, Kruh, Tma), ale zase stíháte sledovat, jakým se vyšetřování ubírá směrem a přemýšlíte spolu s Munchem a Miou. Jsou části, které jsem si vyložené užila - s Miou, bratry, kapitoly o soboru - a pak ty, které jsem prostě jen četla. Takže za mě fajn "oddechová" detektivka s neotřelým námětem u které nehrozí, že pří čtení zapomenete dýchat :)
 
 


https://www.megaknihy.cz/



Recenzní výtisk poskytl eshop Megaknihy
Knihu ke koupi naleznete zde.

2 komentáře:

  1. Moc pěkná recenze :) Knížka mě docela láká, určitě se po ní podívám :)

    OdpovědětVymazat
  2. Nečetla jsem ji, ale moc bych chtěla :) Recenze se ti moc povedla :)

    OdpovědětVymazat