pátek 12. srpna 2016

Dům žen bez mužů - Karine Lambert

Na začátku stálo očekávání, které bylo mírně zklamáno, aby nakonec mohlo být splněno ještě nad rámec očekávání. Takový pocit ve mě vyvolala novinka od belgické spisovatelky Karin Lamber.

Abych byla upřímná, to mírné zklamání jsem si způsobila sama. Anotaci jsem si přečetla jen letem světem a můj zrak zakotvil na tom, co nejvíce potřeboval. Pobavit. A tak jej nejvíce zaujala komická pasáž z knihy. A já se vrhla do čtení.

Ze začátku (asi deset stran) jsem byla nadšená. Energické, úderné a komické. Bavila jsem se a s očekáváním četla dál. List za listem mi koutky povadaly a já vzdychala zklamáním. Pět žen v jednom domě, pět osudů, kde hlavní roli hráli muži. Ale tu hlavní roli moc nezvládli a tak na ně všechny ženy zanevřeli. Alespoň v reálném životě. Ale v jejich hlavách stále jsou a žijí. Přesně v tomhle duchu se nesla celá kniha. Po přečtení jsem si znovu (pořádně) přečetla anotaci a co tam bylo?

„V tomto domě žen jsou muži všudypřítomní... v jejich nostalgických vzpomínkách“.

A jsme doma :). Ale vraťme se k příběhu. Pravda, moc se tam toho nedělo, ale vzpomínky a úvahy žen, které by se mohlo zdát, mají všechno za sebou, vás prostě ohromí. Především kontrast minulosti a přítomnosti. I ony sami přemýšlejí způsobem, kdy se zdá, že je vlastně již nic dobrého nečeká. Je to ale pravda? A myslí si to opravdu upřímně? Nebo někde uvnitř sebe přeci jen doufají?

Všechny tyhle otázky vyřeší dokonale zvládnutý konec knihy. Pokud ponecháme stranou, že hlavní hrdinka konce knihy (Královna) musela být tak trochu jasnovidka, dostaneme obraz toho, jak těžce mohou lidé nést stáří a jak lze tyto problémy vyřešit. S grácií, humorem, lehkostí. A je jedno, jestli se přikloníte na stranu Královny, nebo jejich spolubydlících sousedek.



Recenzní výtisk poskytl eReading.cz
Ukázka knihy zdarma je dostupná zde.

Žádné komentáře:

Okomentovat